Restauratie

Korte projecten

Bekijk de foto's van dit project


Zo kregen wij de boot aangeleverd door de klant.
Eerst de boot laten stralen. Maar eerst goed de waterlijn aftekenen, want die is belangrijk.






De boot na het stralen.
Nu kunnen wij er een nieuw verfsysteem opzetten.
En hebben we geen last van oude verflagen.






Dit is de boot nadat deze volledig geverfd is.

 

Een heel verschil met hoe de boot was. 






Zo kregen we de oude reddingssloep aangeleverd.
Wij nemen het polyester werk voor onze rekening. Vooral de boordrand verdient de nodige aandacht.





Tijdens het takelen van de boot hadden we door dat de bakboord kant veel zwaarder was dan de stuurboord kant.

 

Dat kan maar een ding betekenen: water in een luchtkast.
Dat wordt een gat boren om het water eruit te laten lopen, voordat de boot naar de straler gaat. Een polyester boot stralen? Jazeker!






De boot gaat naar de straler. Zeer benieuwd wat er allemaal onder de oude verf- en teer lagen vandaan komt.


Je kunt hier duidelijk zien dat de boot volledig een andere kleur heeft, na het stralen. De boot is nu volledig vrij van oude verf en teer lagen. En zijn alle beschadegingen goed zichtbaar.

 

Een deel van de neus van de sloep is door een aanvaring weggeslagen.
Dat wordt een nieuwe maken.






Met twee gladde stangen een mal maken. Doordat de stangen glad zijn hecht het polyester er niet op. Daardoor kan de mal eenvoudig verwijdert worden en de aangebrachte polyester lagen blijven zitten.






Je kunt hier duidelijk de schade zien. We hebben een bout met vleugelmoer in de steven gedraaid zodat we deze in de oude vorm kunnen terug krijgen. Dan wordt het nu tijd om het nieuwe polyester aan te gaan brengen.

 

De mal is verwijdert en de boordrand, met nieuwe neus, zijn voorzien van polysester.
Ook zijn er diverse polyester reparaties op de rest van de boot uitgevoerd.


Doordat de boordrand haar oude sterkte heeft terug gekregen, kan de boot gekeerd worden.


Nu zijn de romp en het onderwaterschip aan de beurt. Jaren lang achterstallig onderhoud, wat goed na het stralen zichtbaar geworden is, kunnen we nu aanpakken. 
Romp en ow-schip worden strak getrokken met epoxy plamuur. Na het schuren hier van wordt deze afgedekt met een coating.

 

De klant haalt de boot op, nadat deze is opgeleverd. De boot gaat nu naar een nieuwe klus locatie alwaar de klant zelf de boot gaat afbouwen. Wij hebben alleen de werkzaamheden gedaan die hij zelf niet kon doen. In dit geval het polyester werk. Wij kijken terug op een prima samenwerking. Veel succes met de verdere afbouw.


Een nieuw project, nu nog in het water.

 

De boot komt per vrachtwagen naar onze loods.  De oude bun was te klein. We hebben deze vergroot. Er is gekozen voor een high trust motor. Een motor meer gebouwd op kracht dan snelheid.

 

De motor wordt recht voor het roer geplaatst. De motor kan nog draaien. Dus druk op het roer en een motor die nog kan draaien, dat betekend een hele korte draaicirkel. Het staartstuk wordt beschermd door de skeg. Eerste laag primer, na het ijzerwerk en het stralen.

 

 Romp en opbouw in de primer.
Plamuren boot.

 

De eerste aflak gaat op de romp. Wij verven de eindlak met de hand. Hier wordt gewerkt met Double Coat van De IJssel. Aflak.

 

De boot in de definitieve kleurstelling. Er zaten kunststof ramen in met peesrubbers. Deze zijn vervangen door glas in een aluminium frame. Dit geeft gelijk een heel ander gezicht. Het houtwerk, voordat dit door ons wordt aangepakt.

 

Nieuwe vloerdelen van de kuipvloer in de epoxy. Nieuw houtwerk in de kuip.

 

 

terug



Janita Top Webontwikkeling