Restauratie

Wyvern II, 54 voet

Bekijk de foto's van dit project


De Wyvern II op Curacao.




























Het schip is in te slechte staat om zelf naar Nederland te varen en gaat daarom op een vrachtschip.



























Aangekomen in Rotterdam wordt het schip gelost.

 

Twee s-spanten in de Oostersluis van Groningen.
De Wyvern heeft zelf geen werkende motor meer en wordt gesleept.



























Aangekomen op de plaats van bestemming kan het schip uit het water.



























Doordat het schip meer dan 16 meter lang is en er ook nog een mast van 22 meter op ligt. Wordt er besloten om    
s avonds het schip naar de loods te vervoeren. Dan geven wij zo weinig mogelijk overlast aan het overige verkeer.

 

De loods was nog niet helemaal klaar, dus het schip heeft nog een tijd buiten moeten staan.
Nu is het tijd om het schip naar binnen te rijden.



























Na in een keer de bocht goed te nemen gaat het schip in de loods.



























Onze tractor heeft moeite met het 25 ton zware gevaarte, die ook nog eens omhoog en over een dreppel moet. Maar het lukt, al duurde het wel even.

 

De Wyvern II staat op haar plek. Hier zal ze de komende jaren blijven staan. Restaureren van een schip kost veel tijd.



























In de loods. Je kunt zien dat de loods nog volledig ingericht moet worden.

 

Er wordt een grote steiger gebouwd om veilig te kunnen werken.



























De boeiing was zo slecht dat deze volledig vervangen gaat worden.

 

Ook de dekspanten worden volledig vervangen.
De strengers zijn geplaatst zodat de romp niet kan vervormen.



























 De nieuwe rvs platen, die de nieuwe boeiing gaan vormen.

 

Plaatsen boeiing.



























Resultaat na maanden ijzerwerk.



























Platen steven vervangen.

 

Platen achterkant vervangen.



























 Nu dat gedaan is wordt het tijd om de binnenkant van de romp aan te pakken. Tijd om de binnenkant te laten stralen.

 

 De delen waar je moeilijk bij komt worden eerst behandeld met een hele dunne penetrerende primer.



























Alle spanten worden voorgezet. Wij hebben dit met een duidelijke blauwe kleur gedaan.

 

  De spuiter kan zo gemakkelijk zien wat voorgezet is.

 

De dek spanten worden met de hand gedaan.



























De dek spanten worden nu in een rubber compound gezet.



























Zodat de onderlaag van het houten dek gelegd kan worden.

 

We willen deze klus vandaag klaar krijgen.



























Het was een lange dag maar de onderlaag voor het dek ligt erop. Er kan nu weer veilig over het dek gelopen worden.



























De romp gaat in meerdere lagen coating.

 

Wij werken vaak met verschillende kleuren. Dan kun je goed zien of je geen plekken overslaat.



























Er wordt een begin gemaakt om de waterlijn uit te zetten.
Dat is duidelijker voor de plamuurder.



























Plamuren van de romp.

 

Alleen daar plamuur waar nodig. We proberen zo sober mogelijk te plamuren.



























Doordat er veel spanten zijn en er een nieuwe boeiing is opgezet moet bijna de hele romp voorzien worden van plamuur.
























De grijze plamuur is de LG plamuur van de IJssel.

 

 Voordat de romp gestraald werd, is met lasrupsjes de oude waterlijn vastgelegd. 

























Doordat er voorin nieuwe platen zijn gezet moet de waterlijn gedeeltelijk opnieuw bepaald worden.

 

 Het is nu tijd voor het dek.
Alle dekplanken zijn van massief teak. Het klimaat van Curacao heeft haar sporen nagelaten. Alle planken moeten door de vandiktebank.
Zo komt het mooie hout weer tevoorschijn.

 

 De romp wordt nu maar in 1 laag hoogglans aflak gezet. 
De andere lagen worden vlak voor de terwaterlating gedaan.
Aangezien de kans op beschadiging nu nog te groot is.























Na maanden coaten, schuren plamuren, weer schuren, 
weer plamuren is dit het resultaat. 
Niet slecht toch ? 
Voor een schip uit 1946.
Kijk maar hoe het schip eruit zag op Curacao.

 

Zoeken naar afgebroken schroeven in de planken.
Al die schroeven moeten worden uitgeboord en verwijderd worden.
Voordat de planken door de vandikte bank kunnen.






















Na lang wikken en wegen hebben we er toch besloten het oude teak niet te gaan gebruiken. Wij willen een dek zonder gaten/proppen




















Doordat het nieuwe teakdek 15 mm dik wordt en het oude teak veel dikker was. Moet er een derde laag watervast multiplex op het dek gelegd worden.

 

Het nieuwe teak is binnen gebracht.




















Van de balken worden planken gemaakt.




















Nadat de planken zijn ingevreesd kan er begonnen worden met het leggen van het nieuwe dek.

 

Jonathan is hier druk bezig.




















De kuip.
















De lier wordt er tijdelijk neergezet om het achterdek pas te maken.

 

Hier kun je duidelijk zien dat het dek van een extra laag watervast multiplex is voorzien. Anders zou het dek niet kunnen afwateren i.v.m. rvs strip die langs het dek loopt.




















Doordat er voor een nieuw dek is gekozen kunnen we een aantal zaken aanpassen. Wij hebben gekozen voor een teakdek met de den in het midden. Daardoor wordt de klassieke lijn van het schip nog meer zichtbaar.




















Doorsteek mastvoet.

 

Gangboord.




















 Jonathan begint met het kitten van de naden op het achterdek.

 

 Het werk aan het dek loopt op zijn einde.

 

 De tanks zijn schoongemaakt en voorgezet met Amerlock in een andere kleur.

















De spuiter kan zo goed zien waar hij zijn verf moet aanbrengen.

 

Voor het inschuimen wordt er nog een laag verf aangebracht op de delen waar geen schuim komt.

















Watertank.
















Tussen het spuiten en inschuimen worden eerst de leidingen getrokken.

 

 Het wordt ingeschuimd.

 

  Het inschuimen is klaar.

 

  Nu kan er eindelijk aan het interieur begonnen worden.

 

 De tekening voor de licht en stroom punten.
















Opslag hout massief.

 

De timmerwerkplaats.

















Opslag platen.

















In de klem.

 

Kast.
















Natte cel.
















Gastenhut.

 

Veel opbergruimte in het schip.
















Gastenhut.
















Salon.

 

Interieur















De luiken op het voordek. Het voorste luik geeft toegang aan de punt. Dit is voor het waterdichte schot. Het achterste luik bevind zich boven de gastenhut.















Het rubber van de naden zijn bewust nog niet geschuurd. Aangezien we dat pas doen als het schip volledig klaar is. Het steekt wel erg af tegen het mooi geschuurde luik.

 

Navigatiehoek.















Het plafond is de gastenhut.















Electrische gedeelte bij de navigatiehoek.

 

De motor gaat erin.















De motor hangt nu gelijk met het dek.















De motor staat nu op het dek maar moet nog bijna drie meter naar beneden en nog meer naar het midden van het schip.

 

De motor hangt in het midden. Nu nog bijna drie meter zakken en een meter naar achteren.















De Volvo Penta TAMD31M-A staat op de fundatie. Het takelwerk zit erop. 















Lasser Evert past de afwatering van de kuip aan. Hier is hij de rvs pijp aan het aflassen.

 

Keukenkast met duertjes













Tussen de ingang en de navigatiehoek, naast de keuken is de koelkast achter deze deur weggewerkt.













De deuren staan in de klemmen.

 

Hier is Aldert het onderdek (plafond) aan weerszijden aan het schilderen.













De mast moet ook aangepakt worden.











De mast wordt via de dakspanten, door een schuifsysteem naast het schip geschoven.

 

De mast kan nu naar beneden. De mast hangt hier nu zeker 6 meter boven de grond.











Systeem met kettingtakels om de mast te kunnen laten zakken.

 

  De mast ligt op de bokken zodat er aan gewerkt kan worden.

 

Simpel doch effectief.











Al het houtwerk moet nagelopen worden op lijmresten en potloodstrepen.

 

Interieurdelen.

 

Opbouwen van het laksysteem.

 

 

 

De verroeste opbouw is vervangen voor een houten opbouw. Het hout wordt geconserveerd en straks in kleur afgewerkt.











Ladenkasten gastenhut.











Opbouw in kleur en het teak op het dak is bijna gelegd.

 

Ook de kuip wordt afgewerkt in teak.

 

Het buiten houtwerk begint aardig op te schieten.











Kuip.











Navigatiehoek.

 

Natte cel.











Afmaken teak op de opbouw.

 

Teak kuip in klem en kit.











Spuiten onderwaterschip.

 

Onderwaterschip, de mast en een ander schip die ik onder handen heb.











Het kitwerk (in rubberen vast de teaklatten) is hier gedeeltelijk uitgeschuurd.











Nu wordt het resultaat zichtbaar.

 

Dek en ingang gastenhut en vooronder.











 De timmerman is goedgemutst.
Het eindresultaat wordt zichtbaar.

 

Het resultaat wordt zichtbaar.










Het hele interieur is vele malen in de lak gezet. Het plafond kan afgelakt worden.











Goed afplakken, je wilt geen witte verfspatten op het vers gelakte interieur hebben.

 

Het kadestrale nummer zat eerst in de kuip. De kuip was zo verrot dat er een nieuw nummer in gezet moet worden. De kuip is nu van hout dus moet er een nieuwe plek gevonden worden voor de nummerinslag. Hier zit een nieuwe, dikke plaat ingelast dus voldoende body voor het nummer. De meneer van het kadaster gutst met de hand het nummer erin.











De mast is uit de nok van de loods gehaald en ligt nu op bokken om door Aldert onder handen genomen te worden.










Alle lieren, zalingen, verstaging enz. worden van de mast afgehaald.

 

Alles zit muurvast. Het demonteren kost veel tijd.










We zitten midden in de restauratie en ook aan de stoffering wordt gedacht. De mallen waren door de stoffeerders al gemaakt en het eindresultaat wordt gepast.










Gelukkig past het goed en zitten de kussens prima.

 

Voordat een aantal teak details worden gelakt moet alles al werken en passen. De timmerman heeft veel moeite moeten doen om het schuifluik zo laag mogelijk te houden. 
Ook zitten de rvs goten in het teak waar extra deuren voor de klapdeuren geschoven kunnen worden. Dit om het schip nog minder inbraakgevoelig te maken.










Het oude luik vonden wij te hoog en konden minder goed over de boot heen kijken. Nu hebben wij vanuit de kuip goed overzicht naar voren.










Tijdens het installeren van de motor bleek dat deze niet goed was. We hadden de motor geplaatst voordat het dak erop ging en het interieur er in zat. Nu moet de motor eruit met een volledig afgelakt interieur. Dit zijn van die cadeautjes waar je niet om gevraagd hebt, niet op zit te wachten en toch krijgt... De restauratie loopt hierdoor vertraging op.

 

Verwijderen dikste kit resten.










 Als monteur moet je vaak op vreemde plekken zien te komen om bij sommige zaken bij te kunnem. Hier staat Eric in de kiel bij de eigenaarshut.

 

De dikste kit resten zijn verwijderd en kan het laatste worden weggeschuurd.










 Het teakdek komt tevoorschijn.

 

Uitschuren kuip en dek.










Hier zit ik de site bij te houden. In de hoek van de loods heb ik bureautje staan met computer. Weet u ook waar dit vandaan komt.










Alle kitnaden worden nagelopen.

 

Waar de timmerman niet tevreden over de kitnaad is, wordt deze met de hand schoongemaakt. Hierna zal er opnieuw kit in worden gespoten.










Alle plekjes worden opnieuw gekit.










De motor blijkt niet goed te zijn.

 

Voorwerken mast.

 

De aluminium mast wordt volgens een beproefd systeem behandeld.









Overzicht dek.









De motor gaat eruit.

 

 

Lasser Evert is een steun aan de rvs vuilwatertank aan het lassen, in het vooronder.
In 1946 dacht men nog niet aanvuilwatertanks....









Electrische installatie bij de navigatiehoek.









De motor is eruit.

 

Schilderwerk boeiing









 Plaatsen potdeksel.

 

 

Gaten voor de speakers.







Voorwerken kitnaad buitenste rand.









Lakwerk.

 

Overzicht dek.









 Verder met de mast.

 

 Lakwerk.









De eerste laag voor de deuren.

 

 Voordat de laatste laklaag wordt aangebracht gaat het door onze Pa gepoetste messing erop.









Het houtwerk waar de lieren erop komen te staan.

 

Nadat er een goede ondergrond is gemaakt met logen en primers kunnen onregelmatigheden worden geplamuurd.









Mast en Wyvern









Mast.

 

Overzicht opbouw.







Kuip.







De nieuwe motor komt binnen.

 

Uitzetten scheepsnaam.







Een foto voor de oplettende internetter.....







Mal.

 

Vanaf de mal wordt met een centerpoint de gaatjes erin geslagen waarna geboord kan worden.







Je zou er ook wel eens lekker bij kunnen....







Het schroefdraad wordt getapt.

 

Voor de tweede keer in dit restauratieproject wordt een motor in het schip getakeld.







Takelen nieuwe motor.







De motorfundatie moet worden aangepast aan de nieuwe motor.

 

Meten is nog steeds weten.







Alles is uitgepast en gemeten. Het frame wordt gefixeerd met lijmklemmen.







Ook als lasser moet je soms in bijzondere houdingen en plekken je werk doen.

 

 Na het lassen alles goed schoonmaken en conserveren.

 

Takelen motor.







 Met meerdere kettingtakels wordt het nieuwe motorblok langzaam naar de machinekamer getakeld.

 

 Wederom is voorzichtigheid geboden.







Door twee stalen balken door de gaten waar de ramen komen heen te steken, creeren we een goede takelconstructie.

 

De hoek om via de keukenkast de machinekamer in.







Het laatste stuk takelen door het gat van de wasbak gedaan. De motor staat op zijn plek.







Motor op zijn plek.

 

Een aantal jaren geleden de romp geplamuurd en in een beschermlaag gezet. We wilden de romp nog iets strakker hebben.







De romp wordt nog een keer afgewerkt met een finish laag.







Ook de giek wordt aangepakt.

 

Het schilderen van de romp gebeurd met de hand. Doordat de boot zo hoog staat en doordat er een joggel is wordt er besloten de romp in twee keer te doen met de joggel als scheidingslijn.







Het grote moment is gekomen! Na bijna 10 jaar na aanschaf en hard werken is de Wyvern 2 klaar op naar buiten gereden te worden.






De vrachtwagen die nu aan de voorkant van het schip staat doet de laatste meters. Dit wilden wij niet met de tracktor doen, aangezien het bij onze loods schuin afloopt en wij niet willen dat het schip ongecontroleerd naar beneden kan rollen.

 

De kraan staat al klaar.

 

 

 

 

Het schip in de kraan.

 

 

  Op weg naar het water!

 

  Het schip ligt na vele jaren werken eindelijk weer in het water.

 

 Doordat er een vaste brug zit waar het schip te water is gegaan. Kan pas na een stuk varen de mast op een andere locatie op het schip worden gezet.






Takelen mast. We zetten de mast eerst recht op zodat alle uitgeboorde oude popnagels eruit kunnen vallen. Hierna wordt pas de deksel aan de onderkant mast erop gezet.

 

Takelen mast.






De strop wordt van de mast gehaald.






Alles goed nalopen aan boord.

 

Het schip gaat zometeen naar de Oosterhaven in de binnenstad van Groningen. Hierna zal er begonnen worden met het schip verder te tuigen en zeilklaar te maken.






Het schip gaat naar Delfzijl. Vanuit daar worden de eerste proefvaarten gemaakt.

 

terug



Janita Top Webontwikkeling